W jaki sposób gry mogą szkodzić?
Faktem jest, że granie w gry pomaga rozwijać wiele umiejętności, w tym znajomość języków obcych, współpracę, podejmowanie decyzji pod presją, czy refleks. To działa jednak także w drugą stronę. Wiele osób na co dzień ma problemy z agresją, mocno odczuwa negatywną krytykę albo nie radzi sobie z konsekwencjami swoich złych decyzji. To wszystko może wracać do graczy w trakcie grania w drużynowe gry sieciowe.
Denerwowanie się przegranych
W internecie jest cała masa osób, która nie radzi sobie zbyt dobrze z przegrywaniem. Każdy lubi wygrywać, ale większość z nas nie daje się porwać emocjom, kiedy jedna, a czasem kilka kier z rzędu się nie udaje. Są jednak wyjątki, które po przegranej zaczynają wykazywać się ponadprzeciętną agresją, problemami psychicznymi czy nawet płaczem. Choć wiedzą, że to tylko gra, to są w nią zbyt mocno wkręceni, żeby tak po prostu sobie odpuścić. W wyniku tego denerwują się jeszcze bardziej, a do tego powoli muszą przyznać przed sobą, że nie są aż tak dobrzy, jak sobie do tej pory wmawiali.
Wyzwiska i krzyczenie na siebie w zespole
Agresja rzadko nie zostaje w konkretnym graczy. Wielu z nich czuje silną potrzebę wyżycia się na swoich znajomych z zespołu i zaczyna krzyczeń, wyzywać, a nawet sięgnąć po jeszcze mocniejsze środki i uciekać w seksizm czy rasizm. Spotkanie z takimi osobami nie należy do przyjemnych i potrafi mocno wytrącić z równowagi, a uniknąć się ich nie da, chyba tylko, kiedy ma się cały czas wyłączony czat głosowy i tekstowy. Jeśli do tego gra jest przegrana, można mocno się zdenerwować i odpowiedzieć agresywnie albo zepsuć sobie nastrój na najbliższe godziny. To niestety codzienność graczy, z którą trzeba się zmierzyć.
Poznanie toksycznych osób
Toksyczne osoby to nie tylko te, które wyzywają się na czatach czy zrzucają winę na innych. Mogą to być też gracze, którzy przy pierwszym spotkaniu są miłe, a potem starają się wykorzystać poznanego człowieka do granic możliwości. Mogą to być kobiety, które w ramach wyciągnięcia do wyższej rangi spędzają z graczem czas albo przesyłają mu swoje zdjęcia, gracze, którzy krzyczą na innych członków zespołu, którzy nie są z nim w grupie albo ci, którzy obrażają się bez powodu i każą się przepraszać. Tyle, ile jest charakterów, tyle niebezpieczeństw czeka na gracza, który nie potrafi zabezpieczyć się przed wpływem innych.
Inną ważną i szkodząca kwestią jest marnowanie czasu. Na grach można spędzić godziny dziennie, podczas gdy czas ten mogłby zostać spożytkowany lepiej.